Mauritius




Som student har man lyxen till jullov.

Något ja glömt existerade efter ett par intensiva år i restaurang branschen. Men o så härligt det är med lov.
Trots att stora familjehögtider nalkades beslöt jag mig för att sticka till varmare breddgrader.
Resmålet blev Mauritius med fyra underbara vänner.
Lyckligt lottade som vi var hade vi en egen guide i sällskapet, då Marcus har bott stora delar av sin uppväxt på ön.
Mina förväntningar och fördomar om denna paradis plats var inte desamma som när jag flög hem. Fast besluten om att detta skulle vara en ö för pensionärer och nygifta, ställde sig min hjärna in på att vi är ett gött gäng som kommer ha roligt vart än vi kommer och det är bara ett plus om solen värmer och barrträd byts ut mot palmer.


Jag hade väl både rätt och fel, visst finns det påkostade hotellkomplex och restauranger där menyn är skriven på alla världens språk men det var bara en bråkdel av ön. 
Den är ganska liten och har kanske egentligen inget som gör den mer speciell än andra lummiga getaway´s, men ändå var det något magiskt med Mauritius.
Sockerfälten väller fram längst landsvägarna, stränderna sträcker ut sig mot ett hav som skiftar i alla färgkartans blåa nyanser och under ytan vimmlar det av fiskar och djur som lika gärna kan höra hemma i ett vackert akvarium, höga palmer gränsar tillsammans med berg i fantastiska former.
Vi stannar bilen och äter en Min frii, läskar oss med den lokala ölen Phoenix funderar på dagens stora fråga (vem möter vem i Backgammon?).

Jag som är storbadaren nummer ett tar varje chans som ges att kasta mig i det genomskinliga havet och tro mig, om jag kommit till någon vettig insikt under denna semester är det att den dag jag slår rot någonstans så kommer det vara i replängds avstånd till vattnet.
Vi har dykt, haft båtutflykter, lagat fantastiska middagar, skrattat, gråtit och spelat sten :)

Ja, jag kommer i allafall leta mig tillbaks någon gång i framtiden och då hoppas jag min säng är belägen på en båt så morgondoppet blir ett faktum.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0