Borta bra men hemma bäst, eller?










Jag tycker det är lika härligt att komma hem som åka bort.

Den här gången var det extra tydligt, när hemfärden närmade sig på Mauritius slog det mig att trots en tår i ögat för att lämna mina vänner skulle det bli underbart att komma hem.
Dryga veckan i Sverige med alla kära, sen vidare till Florens för att sätta tänderna i en ny termin.
Jag har inte känt mig så avslappnad på väldigt väldigt länge. All vaken tid kan jag lägga på människor och sysslor jag älskar. Så med de sagt begav jag mig första morgonen för att storhandla, fyllde kundvagnen med delikatesser, kom hem till mamma och pappa, kokade en kopp kaffe och sen inleddes mitt matlagnings Marathon :)
Första rätten blev Italiensk pasta a´la Anna, amazing. 
Rätt nummer två hade min vän Thomas tippsat mig om, Per Morbergs variant av lassagne och den gick inte av för hackor. Till skillnad från orginal receptet smakas denna upp med hjälp av rökt sidfläsk och färska champignoner, lasagne plattorna byts ut mot dom gröna, bechamel såsen krämas till ytterligare med hjälp av en rejäl skvätt grädde och sist men inte minst använder han en mjuk och välsmakande prästost som ska infinna sig i varje lager. 
Ost älskare som jag är kunde jag inte låte bli att ta hälften Västerbotten och även kasta in min kärlek till Italien genom att hyvla stora skivor parmesan på översta lagret.

http://www.recept.nu/1.142589/per_morberg/varmratter/kottfars/lasagne_bolognese

Men jag kände mig inte riktigt färdig än så det blev Sushi till middag, hemmagjord förstås. 
Väl i köket har jag svårt att sätta band på mig själv och beslöt hastigt att det fick plats med mer än bara sushi på middagsbordet. Fräste kyckligbröst med rödcurry, vitlök, chilli, grädde, lime och en ordentlig näve färsk koriander. Till det blev de sticky rice och en thaisallad med vasabivinegrett :) 
Synd att de bara var ja, mamma och pappa som skulle äta. Det fanns ju mat för en hel by.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0